Čo zohľadniť pri expanzii vášho e-commerce do zahraničia?

Pred pár rokmi bol predaj do zahraničia doménou výhradne veľkých korporácií. Dnes si to môžu dovoliť aj maličké, rodinné firmy bez miliónových rozpočtov, medzinárodného tímu a niekoľkých pobočiek vo svete. Globálny e-commerce priemysel podľa prieskumu v roku 2019 dosahoval predaj 2 triliónov eur a odhaduje sa, že v roku 2023 prekročia tržby 6,5 trilióna. Tieto fakty nám napovedajú, že medzinárodný predaj má stále potenciál rásť a že zákazníci z celého sveta sú otvorení aj zahraničným predajcom. Potvrdzuje to aj prieskum Eurostatu, ktorý hovorí, že až 35% Európanov nakupuje zo zahraničnej európskej krajiny. Celosvetovo nemá problém s nákupmi zo zahraničia až 40% zákazníkov. Aké pravidlá však platia pri predaji do zahraničia a aké aspekty je potrebné sledovať v prípade, že sa chcete presadiť v medzinárodných vodách?

 

Čo ponúka zahraničný trh?

Nová krajina, cudzí trh a iné zvyky predstavujú náročnejšie podmienky súvisiace s kultúrnymi rozdielmi, iným jazykom, ale aj hodnotami či nákupnými zvykmi zákazníkov. Toto všetko musí byť ušité na mieru zahraničným nakupujúcim.

V prípade, že ste začínali s predajom v jednej krajine a postupne pridávate niekoľko ďalších, okamžite postrehnete rozdiely v predajnosti. Zistíte, že niektoré produkty môžu byť v zahraničí omnoho populárnejšie ako na domácom trhu (a iné zase opačne). Potenciál predajnosti produktov sa totiž mení z trhu na trh kvôli rôznym aspektom ako napríklad nedostatok konkurencie, kultúra či len vďaka väčšej populácii.

Ešte predtým, ako sa rozhodnete vstúpiť na zahraničný či medzinárodný trh, zohľadniť by ste mali niekoľko aspektov, ktoré ovplyvňujú fungovanie e-commerce a rozhodujú o úspechu vášho podnikania.

 

Kultúrne rozdiely

Základným elementom, ktorý výrazne ovplyvňuje podnikanie v zahraničí sú kultúrne rozdiely. V tomto kroku je dôležité položiť si otázku, či dokážete uspokojiť vašimi produktami či službami potreby danej krajiny. Ak napríklad predávať mliečne produkty a snažíte sa expandovať do Japonska, môžete naraziť na kameň, keďže 95% Japoncov má intoleranciu na laktózu. Podobne to môže dopadnúť aj v prípade, že sa budete snažiť predávať futbalové produkty v USA, kde nejde o veľmi populárny šport.

 

Kúpyschopnosť a konkurencia

Pri predaji na zahraničnom trhu by mala cena odrážať kúpyschopnosť zákazníkov, ktorá sa líši podľa krajiny. Ak chcete teda preraziť napríklad na trhu v Ázii, pravdepodobne budete musieť ísť s cenami dole, nielen kvôli drsnej konkurencii, ale aj kvôli priemernému platu v tomto regióne. V prípade, že prichádzate na ázijský trh s prémiovými európskymi produktami, vaša cenová stratégia môže byť úplne opačná. Práve vyššia vrstva v tomto regióne je hnacím motorom mnohých prémiových európskych a amerických značiek.

Čo však napríklad vtedy, keď sa chystáte na trh do susedného Rakúska? V tomto prípade je možné, že vaše produkty budú omnoho lacnejšie ako väčšina lokálnej ponuky aj napriek tomu, že ceny jemne zvýšite. Všetko záleží na konkrétnom trhu, konkurencii, ktorá na ňom pôsobí, ale aj samotnom produkte, ktorý ponúkate. Na druhej strane nezabudnite na zvýšené náklady na prepravu a preskúmajte možnosti fulfillmentu aj v tomto smere. Partnerská spoločnosť, akou je Swiss Point vám môže výrazne pomôcť pri redukovaní nákladov spojených s doručovaním zásielok do zahraničia. Primerané poplatky za doručenie totiž dokážu výrazne zredukovať mieru opustenia košíka, ktorá býva pri zahraničných e-shopoch častokrát vyššia.

 

Zákony, poplatky, dane

Samostatnou kategóriou pri vstupe na zahraničný trh sú lokálne zákony a legislatíva. To, čo je bežné napríklad na slovenskom trhu môže byť zakázané predávať v Ázii. Napríklad taký mak je klasickou súčasťou slovenskej kuchyne, v Singapure je považovaný za narkotikum. Predávať makové produkty v tejto krajine teda nemôžete. V Kanade sú zase od roku 2010 zakázané detské chodítka z bezpečnostných dôvodov. Niektoré obmedzenia sú pre Slovákov úplne prekvapivé, takže skôr ako sa vrhnete na nový trh, preverte si aj najmenšiu banalitu. Na iné produkty sa zase vzťahujú vysoké dane či poplatky za clo, takže aj napriek pôvodne výhodnej cene, nemusí byť pre konečného užívateľa nákup vašich produktov výhodný. Výmera cla závisí na krajine, pričom rozdiely sú ak v samotných kategóriách produktov. Pri predaji v rámci Európskej únie je to o niečo jednoduchšie, vo väčšine prípadov majú krajiny uzatvorené obchodné zmluvy, ktoré umožňujú nákup a predaj bez potreby colného konania.

 

Spoľahlivý partner

Pri vstupe na zahraničný či medzinárodný trh je dôležité nájsť si správneho partnera, ktorý vám dokáže pomôcť po rôznych stránkach. Ideálnou voľbou je spoľahnúť sa na spoločnosť zaoberajúcu sa fulfillmentom. Okrem toho, že vďaka tomuto partnerstvu môžete znížiť svoje náklady na samotnú distribúciu, skladovanie aj vybavovanie objednávok v zahraničí, pomôcť vie aj s formálnymi a legálnymi otázkami, ktoré zahŕňajú napríklad colné konanie. Swiss Point poskytuje svojim klientom takéto služby na mieru, ktoré sú prispôsobené na jednej strane predajcovi, ale aj samotnej krajine a trhu, kam firma expanduje.